A 3 szabály hatalmas segítség ahoz, hogy az életet örömtelinek érezd, de legalábbis elégedett lehess.
Sikeres lehetsz ezen szabályok nélkül, bár ez eléggé kétséges.
A siker nem egyenlő a boldogsággal, ahogyan a vallásos ember sem nélkülözheti az etikát és az erkölcsöt*.
erkölcs: Egy adott népcsoport által összegyűjtött helyes viselkedési szabályok összessége.
1. Etikusan dönteni és viselkedni.
Etika: Optimális döntés a józan ész alapján, amely nem okoz kárt másoknak, sem önmagunknak.
Ez nem azt jelenti, hogy fordítsd oda a másik orcádat is ha megütnek, az egészséges önvédelemre mindíg szükség van.
2. A megnemértett szavakat tisztázd le, és az első tisztázott szótól folytasd az olvasás.
Ha elolvastad az egész szöveget akkor olvasd el újra az első megnemértett szóval kezdve.
Példa: A szacharóz olyan anyag amely test számára idegen és csak az utóbbi 200 évben terjedt el.
A szacharózt a nyugati kultúra a Mezopotámia és a Szentföld ellen indított nagy keresztes háborúig nem ismerte.
Egésszen az 1800-as évek elejéig a királyok és a nemesek körében okozott csak diabéteszt.
Tünetei a következők: az első 2-5 percben feldobottság majd levertség, édeskés szagú vizelet, fokozott folyadék igény, álmatlanság, fogromlás, zavart viselkedés.
A szacharóz a test számára ismeretlen anyag és egyúttal izolátum, ezért az emésztésekor a szervezet önmagából vonja ki a feldolgozásához szükséges anyagokat, mint pl. kálium, kálcium, vitaminok.
2 liter Coca-Cola 40 teáskanálnyi szacharózt tartalmaz.
Olvasd el az első tisztázandó szó jelentését és kezd újra az első tisztázott szótól az olvasást:
szacharóz: Fehércukor amelyet cukornádból vagy cukorrépából nyernek ( pl. porcukor, kockacukor ).
mezopotámia: A mai Irak területe.
szentföld: A mai Izrael és Palesztina teljes területe.
keresztes háború: A katolikus egyház által kezdeményezett közel-kelet ( Egyiptom, a mai Irak, a mai Palesztina ) ellen folytatott területszerző háborúk, amelyet ideológia alapra helyeztek
( a kereszténység harca a pogánynak nevezett iszlám ellen ).
diabétesz: Cukorbetegség, amelynek 2 fokozata van. az I. fokozatnál a beteg naponta inzulin
( hasnyálmirigy által termelt hormon, amely által a szervezet feldolgozza a cukrot ) kezelésre szorul.
A II. fokozatnál a beteg nem léphet túl bizonyos szénhidrát ( pl. 1,5 gramm szénhidrát )
( szénhidrát: keményítő és cukor.) mennyiséget naponta.
izolátum: Elkülönített anyag.Minden olyan anyag amelyet ipari feldolgozása során megfosztanak természetes összetevőitől ( a cukor ezek 99%-át elveszti ), pl. liszt, só, cukor.
kálium: Ásványi anyag. Az izomműködésnél és a sejtek energia ellátásában van fontos szerepe.
kálcium: A szervezet egyik építő anyaga, pl. a csontok nagyrészt ebből épülnek fel.
vitamin: A folyamatok szabályozásáét felelősek.Pl. E vitamin a fehérje
( aminosavak láncolatábol áll, az aminosavak szerves anyagok )
bontó enzimeket ( enzim: katalizátor, vagyis gyorsítja a folyamatokat, jelen esetben az emésztést ) szabályozza.
A vitaminok csak elegendő mennyiségben és egymással megfelelő arányban fejtik ki hatásukat.
A szótisztázás során tisztázd le az ismeretlen szavakat, személy és helység neveket.
A szakszavakat és a régies ( pl. östeledik = esteledik,sötétedik ) hangzású szavakat nem szükséges tisztázni.
A megnemértett szó tünetei: az elolvasott vagy hallott anyag megnemértése.
Zavarosnak tűnik az olvasott anyag, az elolvasott anyagból semmire sem emlékszel, végig ásítozod az egészet, unod és frusztráltnak érzed magad az anyag elolvasása, vagy egy előadás után.
IIyenkor keress egy bizonytalannak tűnő vagy megnemértett szót, vagy kérdezd meg azt akitől hallottad a megnemértett szót, hogy mit jelent.
Valamint ha te egy diák vagy akkor a megnemértett szóhoz kell tömegtársítás ( fizikai kinézet ) is.
Pl. ha autószerelőnek tanulsz és elmagyarázza az oktató a dűzni jelentését
( dűzni: Fuvóka, amely meghatározza a rajta keresztül haladó anyag mennyiségét a keresztmetszete által,pl. autónál a benzin mennyiségét )
akkor az oktatónak képet is kell mutatnia a dűzniről, vagy megmutatni magát a dűznit.
Tanulóként ha megértesz minden szót akkor tudni és érteni fogod a tananyagot. A reáltárgyakat és az idegennyelvet gyakorolni is kell ( matek, fizika stb ).
Olyan forrást keress amelyik körül írja a keresett szót ( pl. internet, régi szótár ) és nem csak a szó szinonimáit írja le.
( szinonima: helyettesítő szó, pl. a társadalom szó jelentését: a nép,csoport, emberiség szavakkal helyettesítve adja meg.
Társadalom jelentése: Civilizált csoport amely képes a szerveződésre, pl. munka megosztásra, közös értékrend létrehozására és azok tovább adására.)
Az emberek az általuk olvasott, hallott szavak 40-60%-át nem értik, ezért nehéz sokak számára a hírekből és az embertársaik által hallott információk alapján meghozni a megfelelő döntéseket
( az már más kérdés hogy a hírek csak a felszint érintik ) .
3. Vedd körül magad megfelelő emberekkel akik szociális képességekkel rendelkeznek
( szűk család, közvetlen munkatársak ).
És kerüld az antiszociális személyeket.
Szociális személy: Ismeri a társadalomba való beilleszkedés szabályait, és képes beilleszkedni.
Nem támogatja a társadalomra káros, életellenes véleményeket, csoportokat, megnyilvánulásokat, és inkább hajlamos teremteni,építeni mintsem rombolni.
Nem értékeli le a körülötte lévő embereket és nem űz rosszindulatú pletykákat, és nem adja azokat tovább.
Igyekszik etikusan cselekedni és rendelkezik önkritikával ( például ha hibázik nem az a jellemző, hogy valaki mást okol érte ).
antiszociális személy: Látszólag képes beilleszkedni a társadalomba, és ismeri a beilleszkedés szabályait.
De a céljait többnyire erősen mapipulatív ( úgy adagolja az információkat, hogy a fogadó fél úgy döntsön ahogy az antiszociális személynek megfelel. )
módon éri el, szinte sohasem ad egyenes választ.
Leértékeli a közvetlen környezetében élőket ( azon elvből kiindulva, ha az emberekkel ennyi baj van, mennyi lenne ha hagyná őket kibontakozni és érvényesülni )
mert ők számára fenyegetést jelentenek.
A jószándék köntösébe bújva ártó szándékkal nyilvánul meg az építő tevékenységek, vélemények ellen.
A kommunikációja általában a roszzindulatú pletykákra korlátozódik és ezeket szívesen kiszínesíti.
Tekintélyelvű (megköveteli, hogy kérdés nélkül elfigadják a véleményét, rendelkezéseit ), elnyomja és leértékeli a környezetében élőket.
Az emberiség 20%-a ilyen.Ide tartoznak a bűnözök és elmebetegek is.
Valamint a harmadik fél szerepét is ők szokták betölteni.
Ha két egymással jó kapcsolatot ápoló ember viszonya hirtelen minden ok nélkül elmérgesedik,
az általában egy harmadik félnek köszönhető, a 2 ember ebből semmit nem érzékel.
A harmadik fél megkeresi az egyik felet és azt állítja, hogy a másik fél ezt és azt mondta az egyik félre.
Amikor a becsapott fél elkezd gyanakodni a hamis vádakkal vádolt barátra, eltávolodik a barátjától,
ezután a harmadik fél az általa hamisan megvádolt emberhez is elmegy és neki is azt mondja,
hogy a másik ezt és azt mondta a harmadik félnek, így ugrasztva össze a két embert.
Mindez úgy kerülhető el, hogy az első becsapott fél elmegy a második félhez és rákérdez a harmadik fél által közölt információkat illetően,
és így megtalálják a harmadik felet, valamint tisztázzák a hamis vádakat.
Az antiszociális személy nem vehető rá arra, hogy javítson, vagy segítsen saját magán, a problémák valódi okát többnyire nem találják meg, hanem valamilyen nyakatekert úton közelítenek a probléma irányába, különös elméleteket állítanak fel a probléma okáról és a vélt problémát igyekeznek megoldani a valódi helyett.
A szülők és a tanárok nem ismerik ezt a 3 szabályt, tehát ne is kérd számon rajtuk ezeket.
Mindazonáltal akiket elég józannak ítélsz meg, azokkal az emberekkel megoszthatod ezeket a szabályokat.
|